donderdag 14 juli 2011

Gehaktballetjes in tomatensaus


Ik kwam dit recept tegen in 'Wereldgerechten" van Gordon Ramsay. Als persoon staat hij niet op mijn lijstje met meest sympathieke persoonlijkheden, maar zijn kookboek is echt goed, met doenbare en gevarieerde recepten en mooie fotootjes. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken (Frans, Spaans, Italiaans, Brits, Arabisch, Chinees, etc).

Dit recept stond onder het hoofdstuk Spanje. In werkelijkheid is het natuurlijk een internationaal recept, met veel verschillende varianten erop. Mijn moeder kan dit erg lekker maken en het was een van mijn lievelingsgerechten toen ik kind was. En nu maak ik het voor mijn eigen dochters en zij zijn er ook gek op!

Het recept van Gordon Ramsay, een beetje aangepast volgens mijn eigen smaak, gaat als volgt:

Ingrediënten:

Gehaktballetjes, ongeveer 16 stuks:

500 gemengd gehakt
1 ui, fijn gesnipperd
1 teentje knoflook
40gr paneermeel
3 eetlepels geraspte parmezaanse kaas
2 eetlepels fijngehakte bladpeterselie
zout
peper
1 ei, geklutst
enkele eetlepels olie
enkele eetlepels bloem

Tomatensaus:
2 eetlepels olie
1 ui, fijn gsnipperd
1 teentje knoflook
120ml droge witte wijn
2 blikken tomatenblokjes (400gr)
100 ml bouillon
1 eetlepel suiker
75 gr gerookte spekblokjes

Werkwijze:

Maak eerst de gehaktballetjes:
Meng het gehakt, look, ui, paneermeel, kaas en peterselie in een kom en voeg zout en peper toe.
Voeg het geklutste ei eraan toe om het geheel te binden en meng alles goed met je handen.
Maak met vochtige handen gehaktballetjes en leg ze op een bord.
Dek af met plasticfolie en zet ze een half uurtje in de ijskast om steviger te worden.
Rol de gehaktballetjes dan door de bloem en bak ze in een pan op middelmatig hoog vuur met enkele eetlepels olie tot ze bruin zijn.
Doe de gehaktballetjes in een ovenschotel.

Verwarm de oven voor op 180gr.

Maak de tomatensaus:
Stoof, in de pan waarin je de gehaktballetjes bakte, de ui tot hij glazig is.
Voeg de look toe en de spekblokjes en laat enkele minuten bakken.
Voeg de witte wijn toe en laat even inkoken op een hoger vuur.
Voeg de tomatenblokjes, de bouillon en de suiker toe. Voeg eventueel nog extra zout/bouillon toe.
Laat 10 minuutjes koken.
Voeg de saus toe aan de ovenschotel.

Dek de schotel af en zet ze 50 minuten in de voorverwarmde oven.
Neem dan het deksel van de schotel en laat ze nog 10 minuten in de oven staan.

Lekker met aardappelpuree, rijst of pasta. Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten