zondag 16 oktober 2011

Chocoladefudge met speculaas en spekjes (marshmallows)

Mijn inzending voor het foodblogevent van juni 2012; chocolade is zonder twijfel mijn guilty pleasure!

Deze lekkere en simpele chocoladefudge maakte ik enkele dagen geleden voor mijn verjaardag (hiep hiep hoera voor mezelf!).

Ik vroeg mijn dochtertjes met wat ze graag mijn verjaardag wilden vieren en het antwoord was unaniem; iets met chocolade!

Het recept komt uit de Chocoladebijbel, maar in plaats van noten en rozijnen gebruikte ik speculaas en spekjes. De fudge is zacht en zoet met een intense chocoladesmaak en de speculaas zorgt voor wat crunch, terwijl de spekjes ertussen wat kleur geven. Mijn dochters vonden het onweerstaanbaar!

Ingrediënten:

350 gr donkere chocolade
400 ml zoete gecondenseerde melk
2 handenvol spekjes (marshmallows), in stukjes geknipt
100 gr speculaas, in stukjes
115 gr ongezouten roomboter

Werkwijze:

Bekleed een vorm (ik gebruikte een glazen pyrex schotel van 20cm op 20cm) met plastiekfolie.
Doe de chocolade in stukjes in een kom, samen met de boter en de gecondenseerde melk.
Verwarm dit au bain marie tot de chocolade gesmolten is.
Roer regelmatig en roer het goed door tot het mooi gemengd is.
Haal het van het vuur en voeg de speculaas toe en meng goed.
Voeg dan de spekjes toe.
Meng niet te lang want de spekjes beginnen meteen te smelten.
Giet het mengsel in de kom en strijk het een beetje glad.
Dek af en laat opstijven in de ijskast.

Snij in stukjes en serveer recht uit de ijskast.
Lekker lekker lekker!

8 opmerkingen:

  1. mmm....da ga ik binnenkort voor mijn verjaardag toch ook is uitproberen en mijn collega's of vriendinnen voorschotelen! :-)


    je nichtje

    Marijke

    (ik heb (nog) géén google acount dus sta ik hier altijd onder anoniem ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee, is meteen klaar en echt wel lekker :-)! Je moet het alleen wel koel bewaren (in de ijskast) want anders begint het te smelten... dus om te trakteren op't werk is't wat lastiger, tenzij je het in de ijskast kan zetten...

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lijkt mij ook heel lekker!
    je zusje
    Isabel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, hier mag je mij voor wakker maken!
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit ziet er erg aanlokkelijk om te maken:))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En natuurlijk ook dank je wel zusje voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hartstikke leuk dat je meedoet aan het foodblogevent juni 2012!
    Deze chocoladefudge ziet er erg lekker uit. Leuk ook met die roze marshmallows :-)

    Bedankt voor je inzending en voor je enthousiaste reacties op m'n blog!

    Fijn weekend.

    Groetjes, Kelly

    BeantwoordenVerwijderen