vrijdag 14 oktober 2011

Snelle quiche met prei en spek

Toen ik enkele dagen geleden thuiskwam van het werk en de ijskast opendeed voor inspiratie, kwam ik een bladerdeeg en enkele preistengels tegen. Het besluit was snel genomen: quiche!

Dit is mijn noodrecept om heel snel een quiche te maken. Deze quiche vraagt weinig voorbereiding maar het resultaat is echt heel lekker. Perfect voor een koude herfstavond!

Ingrediënten:

1 kant-en-klare ronde bladerdeeg
1 ajuin (die ik uit luiheid wegliet omdat de ajuinen in de garage lagen en ik het niet zag zitten door de regen erheen te lopen)
3 preistengels
150 gr gerookt spek, in stukjes
5 eieren, geklutst
2,5 dl room
100 gr geraspte kaas (ik gebruik emmentaler)
zout en peper naar smaak
olie om de prei in te stoven

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Doe de bladerdeeg in een quichevorm en bedek hem met bakpapier en bonen.
Bak hem 10 minuutjes blind (dus bedekt met de bonen).
Snij ondertussen de prei in ringen en de ajuin in stukjes en bak de prei en de ajuin  op een zacht vuurtje samen met het spek, tot ze wat zachter zijn.
Haal de bladerdeeg uit de oven en haal het bakpapier met de bonen weg.
Verdeel het prei-spekmengsel over het bladerdeeg.
Verdeel de geraspte kaas over de prei.
Kluts de eieren samen met de room en wat zout en peper.
Giet het eimengsel gelijkmatig over de quiche.
Zet de quiche in de oven voor 30 à 40 minuten, tot hij goudbruin is (bij mij was dat na 30 minuten).
Lekker warm, maar ook lekker koud!

Mijn jongste dochtertje was wel erg teleurgesteld toen die mooie taart niet zoet bleek te zijn....maar at daarna wel enthousiast mee.

4 opmerkingen:

  1. Altijd lekker zo'n quiche.
    Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog.
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie, Caroline... en graag gedaan, jij ook fijn weekend :-)!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Marian, ik ga dit deze middag proberen. Ziet er lekker uit. bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je reactie Nullam Microwaveum! Ben benieuwd wat je ervan vindt!
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen