vrijdag 27 januari 2012

Chocolade-pindakaas-kaastaart


Het recept voor deze (toch wel bijzondere) chocolade-pindakaas-kaastaart komt uit Keuken van Nigella.

Toen ik het boek voor de eerste keer doorbladerde, was dit geen recept dat ik meteen absoluut wou maken, maar het was wél een recept waarbij ik me afvroeg hoe het in hemelsnaam zou smaken... (waarschijnlijk omdat ik nog nooit pindakaas gegeten had ... tot ontzetting van sommige van mijn lezers, ik weet het  :-) ).

Mijn nieuwsgierigheid was dus gewekt en wat is er leuker dan een recept volgen waarvan je niet weet hoe het gaat uitdraaien?

Vorige week kwam het er eindelijk van om deze taart uit te proberen. En het resultaat was eigenlijk precies wat ik in gedachten had!

Nigella zegt zelf dat het "geen taart voor lafaards is". Dat is ook zo, de combinatie pindakaas met chocolade is erg lekker, maar ook best wel zwaar... meer dan een klein stukje krijg je van deze taart niet op.






Ingrediënten:

Voor de bodem:

200 gr koekjes, verkruimeld (ik gebruikte speculaasjes)
50 gr gezouten pinda's, fijngehakt (die liet ik eruit)
100 gr pure chocolade, in stukjes
50 gr ongezouten boter, gesmolten

Voor de vulling:

500 gr roomkaas (ik gebruikte mascarpone)
3 eieren
3 eierdooiers
200 gr suiker
1,25 dl zure room
250 gr pindakaas

Voor de bovenlaag:

2,5 dl zure room
100 gr pure chocolade, in stukjes
30 gr bruine suiker

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 170 graden.
Bekleed een springvorm met bakpapier (de mijne is 28cm groot, Nigella gebruikt voor dit recept eentje van 23cm)

Verkruimel de koekjes (met een keukenmachine, of zoals ikzelf, door ze in een plastiek zakje te doen en daar fanatiek op te kloppen met een deegrol).
Meng de koekkruimels met de fijngehakte pinda's en de stukjes chocolade.
Meng de gesmolten boter er goed onder.
Doe het mengsel in een springvorm en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.
Zet de vorm in de ijskast terwijl je verder werkt aan de vulling.

Mix de roomkaas, eieren, eierdooiers, suiker, zure room en pindakaas tot een glad geheel.
Schep het mengsel in de springvorm.
Zet de springvorm in de oven voor ongeveer een uur, maar controleer het na 50 minuten. Alleen de bovenkant moet stevig aanvoelen.  (Bij mij was dit al na 45 minuten, dus controleer op tijd).

Haal de taart uit de oven maar laat de oven opstaan.
Maak de bovenlaag;
Verwarm de zure room op een laag vuurtje, samen met de chocolade en de bruine suiker, tot de chocolade helemaal gesmolten is en het mooi gemengd is.
Giet dat mengsel voorzichtig op de taart en spreid het zachtjes uit met een lepel.

Zet de taart opnieuw tien minuten in de oven.

Haal de taart uit de oven en laat hem in de vorm afkoelen op een rooster.
Laat de taart helemaal afkoelen en zet hem dan in de ijskast.
Eet hem pas de volgende dag, zodat de taart eerst goed kan opstijven.

14 opmerkingen:

  1. klinkt goed, snickers zijn ook pinda's en chocola en ik vind het een lekkere combinatie :-)

    je zusje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej zus, dank je wel voor je reactie :-).
      Het heeft inderdaad wel wat weg van de smaak van Snickers, nu je het zegt...
      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  2. Dan nu eindelijk je pindakaastaart. Vreemd dat jullie aan Nederland grenzen en geen pindakaas eten;-) Eten jullie wel pindarotsjes (pinda's met chocolade?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline!
      Nee, pindarotsjes die ken ik niet... voor mij is een rotsje en soort kokoskoekje :-).
      Er zijn toch wel heel wat culinaire verschillen tussen Nederland en België denk ik!
      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  3. Het is zacht gezegd wonderlijk dat er mensen zijn die nog nooit pindakaas gegeten hebben haha. Wat een aparte taart, ik krijg meteen zin om hem te maken. Helaas ben in op dieet...en ervaar ik druk van mijn man dat ik niet meer mag bakken haha. Maar hij moet deze maand naar Tunesië en wat hij niet weet en ik wel, is dat ik dan natuurlijk stiekem de oven in duik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie!
      Mijn man zegt ook regelmatig dat ik niet meer mag zo veel mag bakken, maar dan met het oog op zichzelf :-).
      Grappig dat je stiekem gaat bakken als hij weg is!
      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  4. Nigella is een Held. Zij eet zelfs rotsblokken, als het moet. Maar ik heb toch zo'n idee dat deze taart ook voor mij een tikke too heavy is. Al ziet hij er bijzonder geslaagd uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rotsblokken :-)!! Hebben we het dan over Rocky Road?
      Dank je wel voor je reactie!
      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  5. Absolutely delicious!!! Who can resist that?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog NOOIT pindakaas gegeten? ;)
    Heel veel mensen denken dat chocolade niet samen gaat met pinda(kaas). Maar nemen wel een ijsje met chocolade saus en nootjes....
    :)
    Taart ziet er goed uit!
    Ik heb van Nigella wel eens de cupcakes met snickers gemaakt. Die zijn ook errug lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die ken ik niet, de cupcakes met Snickers, staan ze op je blog? Zal eens zoeken :-).

      Ja, zeg, nog nooit pindakaas gegeten tot enkele weken geleden... ik vind het alleen lekker op brood met choco erbij :-).

      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  7. Kan je de zure room ook vervangen door gewone (slag)room uit pakjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmm, dat weet ik eigenlijk niet... zure room heeft een heel andere textuur en smaak dan gewone room. Ik zou het dan (wat de smaak betreft) eerder vervangen door yoghurt of volle plattekaas (kwark), maar ik weet wat de invloed daarvan op de kaastaart is...
      Succes met de taart als je ze maakt!

      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen