vrijdag 20 januari 2012

Mini-croissants met hesp en kaas

Dit recept komt uit Taartjes en pasteitjes van Anne Wilson en het is zo makkelijk dat ik me meteen afvroeg waarom ik er in hemelsnaam zelf niet op gekomen was...

Deze croissantjes vragen nog geen 10 minuten voorbereiding en ze zijn echt lekker. Leuk als hapje vooraf of bij een kom soep als lunch op een koude dag.

Je kan de vulling natuurlijk aanpassen naar je eigen smaak. Je kan, zoals Anne Wilson suggereert, hesp combineren met mosterd, en kaas combineren met pesto. Of je kan voor een zoete vulling van confituur of chocopasta gaan...  Ik koos voor kaas en hesp omdat ik dat toevallig in huis had.

Ingrediënten (voor 12 croissantjes):

1 rol ronde bladerdeeg
sneetjes hesp
sneetjes kaas
1 ei, geklutst

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Rol het bladerdeeg uit en snij het in 4 stukken.
Snij dan elk kwart nog eens in 3 stukjes, zodat je in totaal 12 driehoekjes krijgt.

Snij de kaas en de hesp in driehoekjes. De driehoekjes kaas en hesp moeten kleiner zijn dan de driehoekjes bladerdeeg.

Leg de driehoekjes kaas en hesp op de driehoekjes bladerdeeg. Blijf ongeveer een cm van de rand af.

Begin dan me oprollen: rol elk driehoekje bladerdeeg strak op, van de brede kant naar de punt toe op.
Leg de opgerolde driehoekjes met de puntjes naar boven op een met bakpapier beklede bakplaat.
Trek de uiteinden een beetje  naar binnen zodat je een half maantje krijgt.
Bestrijk de croissantjes met losgeklopt ei.

Bak ongeveer 20 minuten in de oven, tot de croissants goudbruin en knapperig zijn.

8 opmerkingen:

  1. Looks good and easy to make too and love the filling too.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is hesp? *shy* Ik kan al een tijdje op je blog niet een reactie plaatsen op de voorgestelde manieren, alleen anoniem.

    Groetjes Ammehoela

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marion i thought i would come and write the answer here you asked as i didn' tknow when you were going to make, sherry is good, even i do that when i don't have rice wine at home , you use any vinegar if you don't get the black one try the red wine one

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ammehoela,

    Hesp is ham :-)! Gebruiken jullie dat woord dan niet in Nederland? Leuk die taalverschillen!

    Vreemd dat je alleen anoniem een reactie kan achterlaten, zal aan blogger liggen denk ik...

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marian,

      Ahaa dankje! Nee dat woord gebruiken wij niet in Nederland. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik dacht dat het misschien een kruidenpasta was... gewoon simpel ham haha.

      Groetjes Nicolette

      Verwijderen
  5. Thanks Finla for your answer! I will try it out tomorrow and let you know how it turned out :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo dank je voor je leuke recepten.
    Maar wat bedoel je met een rol bladerdeeg?
    Ik ken in nederland alleen de plakjes bladerdeeg. Groetjes jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacqueline,

      Dank je wel voor je reactie! Leuk om je hier te zien.

      Een rol bladerdeeg in België is een kant-en-klare bladerdeeg, met de grootte van een taartvorm (uit de koeling) die al is opgerold op bakpapier. Heel handig dus, want je moet hem niet meer uitrollen. Heb je dat niet in Nederland dan?
      Een rol is 230 gram, heb ik net opgezocht, ik hoop dat dat helpt om te weten hoeveel plakjes bladerdeeg je nodig zou hebben ....

      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen